Annons:
Etikettövrigt
Läst 2867 ggr
julia96girl
1/10/16, 10:45 AM

Päls eller hår?

Vet inte  vilken grupp tråden passade bäst i.

Men jag har funderat på en sak sen jag fick min bichon havanais i somras.

Dom fäller ju inte, som päls gör, så därför undrar jag om det är någon här som vet om det är hår dom har, som pudlar t.ex, elr om det är att dom har någon annan sort päls som gör att dom inte fäller?

Tack för svar i förhand =)

Annons:
StillaSinnet
1/10/16, 10:54 AM
#1

Päls och hår är egentligen samma sak men har olika benämning på olika arter. Grisar har borst, hästar har tagel i man och svans, får har ull sv. Även vi människor som har hår fäller. Både på huvudet, pubesbehåring, under armanar, skäggväxt osv. Det gör vi mestadels på våren och i samband med tex barnafödande eller andra hormonella förändringar. 

Hos djurarter utan underull märks inte fällningen lika drastiskt och därför talar man om att dessa raser inte fäller, men det gör de 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

julia96girl
1/10/16, 10:59 AM
#2

ok då fattar jag lite mer, men som t.ex pudlar, deras päls/hår bara växer och växer hela tiden så man måste ju klippa det tillslut. Så är det väl inte på bichon havanais?

StillaSinnet
1/10/16, 11:04 AM
#3

#2 att klippa hundar kallas för att trimma och det görs ju framgångsrikt med pudlar OCH bichon. Om man MÅSTE det låter jag vara osagt. Jag tror att precis som med människan så slits hårståna och efter en viss längd kan det inte bli längre om det inte sköts så topparna hålls hela. Däremot skulle en otrimmad pudel se vildvuxen ut, men den skulle inte blir som en afghan eller en Puli.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

julia96girl
1/10/16, 11:07 AM
#4

ok då fattar jag, tack för att jag äntligen fick mitt svar =)

Upp till toppen
Annons: