Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1104 ggr
En vovve som heter Owe
2016-01-08 18:13

Gilla fönen?!

Hej! Har precis fått hem min efterlängtade Havanaise valp! 😊 Jag har inför köpet läst på en hel del om Bichonraserna och denna sida var till stor hjälp 👍 tack till Er alla! Nu blev d en Havanaise o han e så underbar! Men, nu undrar jag vad som är ert bästa tips för att få sin hund att vänja sig vid o acceptera allt kammande och badande och framför allt, hur får man sin hund att gilla hårfönen? Min lille Owe verkar lite rädd när jag fönar mitt hår o ändå tog jag d väldigt försiktigt o hade d på lägsta… Jag lät honom lukta på fönen när den va avstängt men hur ska jag göra när d e hans tur? När anser Ni att det är lämpligt att bada sin valp? Ska man börja tidigt eller vänta? Tack på förhand! 💙🐶

Annons:
HildaSvensson
2016-01-08 23:09
#1

Va roligt med en havanais, har en kille på 4 månader här hemma och det är verkligen en underbar ras 😍

Jag badar min lill-kille en gång i veckan. Inte för att det behövs utan för att han ska vänja sig. Om man gör det från början när man får hem valpen så kommer den att vänja sig. Då badas han, klipps klor, klipper päls runt tassar och anus, borstar och fönar. Min valp har inga problem med fönen men föna honom lite i taget och försiktigt så tror jag inte det kommer vara några problem. Allt är läskigt i början, men valpar vänjer sig mycket snabbt. Min lill-kille gillar ex inte att klippa klorna, men vi lindar in honom i en handduk och även och han blir arg och sprattlar så lugnar han sig tillslut, och då klipper jag. Efter hela badstunden (tar ganska lång tid med en liten valp) får han sitt favoritgodis och så gosar vi i soffan.

Jag tycker att du ska göra som jag gör, bada en gång i veckan. Det kommer att underlätta SÅ mycket när valpen blir äldre och starkare, för då vet valpen vad som händer och då har den vant sig. Fått detta rådet av min uppfödare, och vet många andra som gör så också.

Redan nu efter 2 månaders bad en gång i veckan är han SÅ mycket lättare att kamma, klippa klorna på, föna osv än vad han var vid början. Så börja direkt, så kommer du att tacka dig själv i framtiden! Lycka till med din valp! 🙂

En vovve som heter Owe
2016-01-13 08:09
#2

Hej o tack för svar!😊 Följt ditt råd o det funkade över förväntan. Han var väl inte överförtjust men det var inga protester mer än att försökte komma loss några gånger. Ska bada honom igen denna v. 👍

Upp till toppen
Annons: