Annons:
Etikettövrigt
Läst 1725 ggr
DjurälskarenEmelie
9/7/15, 6:33 PM

Vill så gärna skaffa bichon havanais!

Hej! Att skaffa en hund har alltid varit min högsta önskan. Men eftersom mamma och bror är allergiska så tror mina föräldrar att det är omöjligt att ha hund men jag vet att det inte är det för det finns ju mer "allergivänliga" raser så som just bichon havanais som jag fäst mig för:D jag vet att det är helt indiviuellt det här med allergi men jag tror ändån på bichon havanais. Ååå jag kan inte beskriva hur mkt jag vill ha en, jag tänker på det hela tiden, läser på hela tiden på internet. Jag kan inte släppa det! Men, jag har redan gerbiler och kanin. Jag vill inte att mamma och pappa ska känna att jag hela tiden ska ha nya djur. Jag älskar mina nuvarande djur jättemkt men jag kan verkligen inte sluta tänka på hund. Hur får man man sina föräldrar att vilja ha hund? Eller hur får man att iallafall bli lite mjukare och förstå att det faktist går? Tack

Annons:
Mutal
9/7/15, 6:40 PM
#1

Prova låta dom träffa olika havanaiser, visa dom hur underbara dom är :)
Och främst: Kolla så att det faktiskt FUNKAR med allergin. Som sagt är det väldigt individuellt, så du borde kolla att det funkar. 
Hitta nån i din närhet som kanske kan komma på besök hos, eller som du kan börja vara dagmatte eller bara gå ut med, till att börja med. Det visar dina föräldrar att du kan ta ansvar.

Jag tvingade mina så jag har väl inte mycket att säga till om egentligen dock :P

[Agilitypuffen]
9/7/15, 6:50 PM
#2

Hej! Om det nu är så att det fungerar med allergin, hur ska ni lösa det med hunden när du är I skolan och dina föräldrar jobbar? Kommer dina föräldrar att betala allting som hunden kostar varje månad? En hund tar upp väldigt mycket tid, och pengarna kan springa iväg också beroende på ens situation och om man tävlar/går kurser osv 🙂

DjurälskarenEmelie
9/7/15, 7:00 PM
#3

#1 Ja, ska försöka prova det! #2 Jag börjar halv nio och slutar mellan tre och halvfyra. Det är för länge för en hund att vara ensam, jag vet. Men nu är det så här att mitt ena syskon går i gymnasiet och börjar ibland så sent som elva. Och ibland är hon också hemma före mig. Så då kan ju hon hålla hunden sällskap lite på morgonen så hunden behöver som max vara hemma ensam fem+-en halvtimme. Och dem dagar det krisar, (om det nu skulle göra det) så har vi ett hunddagis hyfsat nära:) Om jag nu får, så ska jag såklart skaffa den på sommarlovet så jag har tid att uppfostra den. Jag gör vad som helst för en hund. Så jag kan betala stora summor av hundens kostnad vid inköp och i månaden:)

[Agilitypuffen]
9/7/15, 7:30 PM
#4

#3 Dagis brukar inte ta emot hundar hur som helst, det är inget dropp in som gäller, I alla fall inte här. En valp på 4 månader kan inte vara hemma själv I 5 timmar, sen är det ingen bra utgångspunkt att skaffa en hund som man lämnar själv 5 timmar eller mer varje dag. Hundar är flockdjur 🙂din hund kommer ändå att vara själv från 10.30 till 16.00 om ni har en halvtimmes resväg till skolan. Det är I längsta laget och man ska absolut inte lämna en hund så länge själv 5 dagar I veckan.

Om ni har möjlighet att skaffa en dagmatte och har pengarna till allting som rör hunden ser jag inget problem. Men ni kan inte lämna hunden så länge varje dag, helst inte om den bara är en valp. En valp under 4 månader ska inte lämnas själv alls (förutom kortare stunder, om du ska slänga sopor, hämta posten osv) och sedan gäller det att träna kortare studer med att lämna den själv. Ingen valp på 4-5 månader ska lämnas I 5-6 timmar. En vuxen hund kan lämnas 5 timmar då och då men absolut inte varje dag.  🙂

DjurälskarenEmelie
9/7/15, 9:35 PM
#5

Ja. Jag blir nog lite blind också, jag vill så gärna ha en hund att jag kanske inte alltid tänker på vad sim är bäst för den. Men efter nästa sommarlov går jag i åttan. Då hoppas jag att jag har längre raster, håltimmar etc. Så då kan jag ju sticka hem till hunden och vara med den och gå ut med den. Kan det vara en lösning?:)

DjurälskarenEmelie
9/7/15, 9:44 PM
#6

Sen så slutar min mamma vid 10 på fredagar, så på fredgar behöver hunden ej bara ensam.

Annons:
[Agilitypuffen]
9/7/15, 10:03 PM
#7

#5 Det kan vara en lösning när hunden är vuxen, men det fungerar inte med en valp. Jag lämnar inte mina vuxna hundar mer än 4 timmar/dag. (studerar på universitet) När jag var barn och bodde hemma så jobbade en av mina föräldrar natt så att någon kunde ta hand om hunden 🙂

Om du räknar med att hunden är själv ca 4, ibland 5 timmar/dag så klarar den sig. Men det tar tid innan hunden klarar av att vara själv så länge, så när ni har valpen måste ni skaffa dagmatte tills den lärt sig att vara själv längre stunder. Jag började lämna min senaste hund 4 timmar när hon blev 11-12 månader. Innan hade vi tränat på att vara själv, utökat tiden hela tiden 🙂

Jag tycker att ni ska skaffa en dagmatte som kan ha hunden ett par månader det första året när ditt sommarlov är slut, och behöver ni sen inte lämna hunden mer än ett par 4 timmar så kommer det att funka 🙂

Mutal
9/7/15, 11:24 PM
#8

Du kanske ska börja med en vuxen? Det finns ju omplaceringar och liknande. 

Det finns Uppfödares söklista bland annat på facebook, där kan du kolla. Och då kan du ju sätta lite krav som att: Måste kunna vara ensam hemma några timmar, vi vill gärna prova ha den ett tag, på helger eller liknande. 

Att ha hund är ju ett stort ansvar och kostar en liten förmögenhet (lite överdrivet kanske, men ändå). Så du måste prata igenom det med dina föräldrar i vilket fall. Det är tyvärr oundvikligt :/

Men annars så håller jag med Agilitypuffen på alla punkter :)

Fruktzallad
9/10/15, 11:27 AM
#9

När barn och ungdomar skaffar sig djur så är det alltid föräldrarna som har huvudansvaret. Är inte de med på att skaffa hunden så har bara jag det tråkiga rådet att du får vänta tills du blir större och du klarat av skolan, tonår och ev. högskola. Du kommer att ha fullt upp med skolan och dina vänner. En hund är inget som mår bra av att få en promenad på lunchen och sen en promenad på kvällen och sen är den själv. Det är inte snällt mot den.
Men kan du inte annonsera om att vara extra-matte till en hund? Erbjuda hundpromenader eller hundpass när du har lov eller liknande? Var bor du någonstans? Det kanske går att komma i kontakt med en hund i närheten av dig som du kan få hjälpa till med i bland?

[Agilitypuffen]
9/10/15, 12:12 PM
#10

#9 Måste säga att jag håller med till 100%. Det är svårt att sätta sig in I situationen med allt jobb som ligger bakom en hund, helst när du kommer upp I gymnasiet och får det tuffare med studier. Sedan är det mycket annat som lockar också, gå ut med kompisar och så vidare. När man har hund måste allting planeras in I minsta detalj för hunden mår inte bra av att vara själv för länge 😕

Sedan måste din mamma/pappa  vara villiga att stå för kostnaderna, eftersom du inte jobbar eller får CSN så kommer du själv inte att kunna betala det hunden kostar I månaden.

Jag klarade av att ha hund som barn eftersom ALLA hjälpte till. Vi var 4 personer som hade ansvaret för en hund. Alla hjälpte till med att ta ut hunden, ge den mat, gå till veterinären osv . Idag har jag huvudansvaret för min nya hund men får fortfarande hjälp med hundvakt. Annars skulle det vara svårt för mig att ha hunden helt själv.

Mutal
9/10/15, 3:09 PM
#11

Jag fick min när jag gick i nian, det var för att hon skulle vara tvungen att vara 6mån innan hon får vara på skolans dagis och jag skulle få tid att träna lite innan skolan. 

Men jag gick ju i skolan, och mamma jobbade. Pappa var dock hemma och det var här lite förstördes. Hon klarar inte av att vara ensam hemma nu (vilket vi tränar undan nu). Poängen är: Hade pappa inte varit arbetslös skulle jag inte kunnat ha Lily för jag skulle inte kunna gå ut med henne och hon skulle varit ensam alltför länge. Man måste, som det sagts innan fixa så att hunden kanske kan vara lite mer med den, speciellt som valp. 

Jag är ägare, men mamma står på pappret och mina föräldrar och syskon fick hjälpa till under dagarna, beroende på när de slutat och så. Så att skaffa hund är verkligen inte en enmansgrej.

Mina föräldrar betalar allt, men jag försöker hitta ett jobb efter skoltid så att jag så fort som möjligt kan komma ut i arbetslivet och börja leva ett självständigt hundliv. Och jag går nu tredje året på gymnasiet och har precis pengar till körkort, mat och köpte faktiskt 15kg hundmat själv (stoltheten sprutar här ;) ). Nu är jag dock fattig och har halva månaden kvar innan jag får pengar från CSN igen. 

Så, ja du. Få med föräldrarna eller vänta. 

Jag väntade inte, jag fick med päronen :)

Upp till toppen
Annons: