Annons:
Etikettvalpar
Läst 2443 ggr
runstenen
9/3/15, 3:50 PM

Inte bra att ha en liten valp i sängen

Jag tänker på var valpen skall sova den första tiden. Jag vill gärna ha den i sängen, men det är ju inte bra att ta upp en liten valp i sängen, för den kan ju hoppa ner och skada sig. Så därför får man väl vara bestämd den första tiden med att den skall ligga i sin bädd bredvid min säng. Eller vad tycker ni om detta?

Jag har sett att det finns en liten trappa att sätta intill sängar eller soffor. Det kan kanske vara bra att lära den sen att gå upp och ner i den, så den inte bara hoppar rakt ut från sängen

Annons:
Vovisch nr2
9/3/15, 4:14 PM
#1

När min hund Pixie var valp så sov jag med henne på en madrass som låg på golvet. Om du inte vill sova på golvet så skulle jag ha en sovbädd precis intill sängen så den fortfarande känner tryggheten från dig. 

Är osäker på om hunden skulle ta trappan alla gånger om den är ivrig på att komma ner och tror då mer på att lära hunden att man bär ner den så den inte lär sig att hoppa ner själv. Jag har alltid burit Pixie ner från höga höjder så hon vågar inte enns hoppa ner från min säng som inte är speciellt hög. Med tanke på att en bekannt till mig har haft en dvärgpudel som hoppat ner från en låg soffa och brutit benet så känns det bra att Pixie inte alls hoppar ner för saker själv. 

Lycka till med valpen för övrigt!🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

runstenen
9/3/15, 8:58 PM
#2

Ja, jag tänkte ju ha hundens bädd nära min säng så att jag kan ta ner handen och lugna om den är orolig. Men hur vet man när man kan börja att ha valpen i sängen? För den kan ju hoppa ner på natten när jag sover, den kanske vill dricka vatten.

Jag kommer inte ihåg hur vi gjorde med vår dvärgpudel när den var valp.

Hur gammal är Pixie nu?

Vovisch nr2
9/3/15, 9:39 PM
#3

#2 Pixie har sovit i sängen sedan hon var 10 veckor (hon kom till oss när hon var 9 veckor). Hon sover alltid på huvudkudden och vågar som sagt ändå inte hoppa ner så är inte orolig över det. Har hört att många andra hundar väljer att sova vid mattes/husses huvud så om du lär hunden att inte hoppa ner själv och ser om den väljer att lägga sig vid kudden skulle jag våga ha hunden i sängen på natten. Om valpen vill ner kanske den väljer att väcka dig? 

Pixie är 3,5 år. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Fruktzallad
9/6/15, 7:37 PM
#4

Först sov min hund på golvet i en korg med min hand nära sig. Men det tog inte många dagar innan hon låg uppe i dubbelsängen mellan mig och min man vid huvudkudden. Hon hoppade aldrig ner och sov så länge jag sov så jag behövde aldrig oroa mig för att hon hoppade ner så länge jag var med. Valpen vill ju vara där du är och precis som med barn så vaknar man om de piper. Kissa och bajsa i sängen sker inte heller om man ser till att de är rastade innan sovdags och att man sen tar ut dem så fort de piper. De är så små att de inte tror de vågar hoppa ner på egen hand om du ändå ligger där. Annat är det ju om man skulle lämna dem i sängen och de vill komma efter en.

Upp till toppen
Annons: