Annons:
Etikettdin-hund
Läst 4037 ggr
Pluttismamma
2015-06-18 17:15

Var sov era valpar första tiden?

Ytterligare en fråga från oss som går i väntans tider😃

Vart sov era valpar första tiden? När jag var i zooaffären och tittade på en bädd till liten så sa de att man skulle ha dem i en typ av hage på natten? Så att de inte kissar överallt eller går upp och gnager på saker?

Nu kanske jag låter jättemesig😮 Men blir den inte orolig och ledsen av att vara alldeles ensam i en hage på natten, även om den har sin säng där?

Återigen, tacksam för alla tips och råd!🙂

Annons:
[Lizzier_83]
2015-06-18 17:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När Edith var valp hade hon sin korg precis bredvid vår säng och jag hade alltid handen i hennes korg när vi skulle sova på kvällen. Varje natt vaknade hon runt ett och ville upp och då lyfte jag upp henne och så sov hon resten av natten bredvid oss. När hon blev tillräckligt stor för att själv komma upp i sängen så valde hon ut en egen kudde mellan oss som hon sov på. Nu fyller hon snart ett år och har kommit på att det mysigaste är att sova tätt intill under täcket så där sover hon för det mesta :) bilden är på Ediths baktass när vi har vaknat och gått upp men hon fortfarande ligger och mornar sig.

Pluttismamma
2015-06-18 17:28
#2

Ja, precis! Det låter ju mycket mysigare för alla parter! Funkade det med kisseriet och så?

[Lizzier_83]
2015-06-18 17:33
#3

Åh nu såg jag att det var Bishon i fokus, missade det och trodde det var hund i fokus :) Edith är en cavalier, men det spelar ju ingen roll för frågan i sig :) det funkade faktiskt från dag ett. Jag var jättenervös innan hon kom och trodde att de behövde ut flera ggr varje natt men hon gick ut vid elva på kvällen och sen skulle hon ut igen runt sju på morgonen, inget kissande, gnagande eller "bråkande" på natten, förutom då att hon väckte oss vid ett tiden varje natt och skulle upp i sängen men det kan man ju leva med :)

Pluttismamma
2015-06-18 17:38
#4

Skön at höra! Ja, eftersom det är vår första hund så är man ju lite nervös att man skall göra helt fel eller missa något!😃

[Lizzier_83]
2015-06-18 17:45
#5

Man får ju inte säga så egentligen men då jag både haft valp och bebis så kan jag ändå tycka att deras behöv i början liknar varandras, förutom att valpen ju då behöver mer träning såklart. Men behovet av närhet och förståelse är detsamma egentligen. Man kräver inte av en bebis att den ska ligga helt ensam den första tiden och det tycker jag inte man ska kräva av en helt ny liten valp heller. Edith behövde väldigt väldigt mycket närhet i början, hon ville vara i famnen hela tiden och det fick hon. Helt annorlunda mot vår andra hund, en tibbe som var mycket mer aktiv och mest ville vara ute när hon var valp. Det gäller att komma på hur just ens egen valp fungerar.

Vovisch nr2
2015-06-18 17:49
#6

Med Pixie lade jag en madrass på golvet intill sängen som både hon och jag sov på. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Annons:
Pluttismamma
2015-06-19 10:52
#7

Ok, så då är rådet med att ha valpen i hage inte nödvändigt då?🤔 Skönt!

Fenix_Chicci
2015-06-19 16:06
#8

Båda två sov i min säng från start, det är deras självklara plats :)

Btw, det är olagligt att ha valpen i en kompostgallerhage på fyra galler, räknas som bur.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

JonnaCecilia
2015-06-20 13:26
#9

#5 Håller med om det du säger att man inte behöver vara så hård mot en valp. Mamma tycker jag daltar som har vår valp i sängen och går upp med henne för en morgonkiss vid fem (och somnar om sen), men det gör mig och valpen trygg så varför inte? Tror inte det kommer bli så mycket svårare att lära henne sova själv i framtiden, utan snarare tvärtom för då är hon mogen för det, det är hon inte nu när hon fortfarande vaknar och vill gå ut eller vill komma och gosa lite med oss. De första dagarna låg hon jämte sängen på sin bädd på golvet, då vaknade hon och gnällde efter oss flera gånger. Hon är ju van att sova med mamma och syskon, varför först flytta henne från allt hon är van vid och samtidigt lära henne sova själv? Det kan hon lära sig om nån månad, när hon är helt rumsren och mer självständig. Ser inte poängen med att hon skulle sova i köket eller valphage och känna sig ensam där. Visst vänjer hon sig men bättre att ta det när hon är mogen för det, nu är hon ju bara bebis!

Pluttismamma
2015-06-20 19:50
#10

Tack för alla svar! Vad skönt! Då behöver jag inte vara orolig att jag är för mesig då!😃

JonnaCecilia
2015-06-20 20:41
#11

#10 haha du är i gott sällskap bland oss andra mesar i så fall :D

Pluttismamma
2015-06-21 13:18
#12

Ha, ha skönt att höra!😃

Fruktzallad
2015-06-21 20:31
#13

Gör det som funkar för er! Min valp låg först i korg och så hade jag handen nere i korgen, men sen så flyttade hon upp i sängen vid mina fötter eller ovanför mitt huvud.  Bebis och valp är väldigt lika när det gäller att stoppa saker i munnen och vara nära sin "mamma" och att inte kunna bedöma vad som är farligt och säkert.

Annons:
Elin2001
2015-06-22 12:22
#14

Hej! Pga. Att vi har katter som sover i våra sägar så bestämde vi redan innan vi skaffade hund att den inte skulle få sova där. Så han sover (han är fortfarande en valp) i mamma och pappas rum. I en 'fyrkant' av kompostgaller, där han har sin korg. Det går superbra för oss. Han var lite orolig första natten och skällde lite, men då ignorerade mamma och pappa han, då slutade han efter ett tag och nu funkar det! Vi anser inte att vi är 'taskiga' mot han, i han värld finns det ju inte att han kan sova i våra sängar. Han har sin trygghet där :)

JonnaCecilia
2015-06-22 15:12
#15

#14 Dock räknas fyra kompostgaller som en stängd bur och det är olagligt så inget att tipsa om direkt… http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/ Hund får bara vara i bur om dörren är borttagen, hage krävs vissa mått.

Elin2001
2015-06-22 16:49
#16

Okej, men han är bara där på natten? Så att han inte kan bita på saker osv. Vi gör som zooaffärer säger. Då menar jag på hur #1 sa: Vart sov era valpar första tiden? När jag var i zooaffären och tittade på en bädd till liten så sa de att man skulle ha dem i en typ av hage på natten? Så att de inte kissar överallt eller går upp och gnager på saker?

Elin2001
2015-06-22 16:50
#17

Uppfödaren tipsade om det som vi har.

JonnaCecilia
2015-06-22 18:48
#18

Om du kollar på länken så ser du att trots att många ger det som råd är det inte tillåtet. Zooaffärer skulle jag överhuvudtaget inte lita på, de är ofta inte utbildade och ger totalt felaktiga råd. Uppfödare är trots allt inte perfekta heller, men som hundägare har vi ansvar att hålla oss uppdaterade om lagarna.

[Lizzier_83]
2015-06-23 14:33
#19

#14# Jag tycker det låter rätt hemskt ändå. Att valpen inte får sova just i sängen är en sak men att den ska ligga ensam och instängd redan första natten är i mitt tycke väldigt känslokallt, speciellt när man dessutom totalt ignorerar dess försök till kontakt. En del valpar kan inte hålla sig en hel natt, den kanske talade om att den behövde ut och göra sina behov. En valp är pytteliten, den har precis skiljts från både mamma och syskon som den är van att sova tätt ihop med och hamnat på ett helt nytt okänt ställe. Där ska den plötsligt ligga helt ensam i en liten instängd fyrkant och ingen kommer eller ens reagerar på hela natten när den låter. Nej, det känns rent elakt.

aajjeee
2015-07-02 17:19
#20

Våran Bichon Havanais-tik Isa kom hem till oss 10 Juni och sov inne hos min pappa. Han sover i bäddsoffa och Isa sover i en vanlig hundsäng nedanför. Vi har ett galler och man märker ganska snabbt när hon behöver gå ut och kissa eller bajsa. Eftersom de inte vill kissa där de sover så är det smart att ha de instängda på en liten yta då. Vi har även leksaker vid hennes säng så hon kan sysselsätta sig själv istället för att gny och väcka pappa. Gnyr hon jättemycket brukar pappa lyfta upp henne i sängen och då brukar hon oftas sova till 6.

Ni får gärna kolla in min och Isas blogg: http://isathedog.weebly.com
Vi ses kanske där? ;)

Annons:
JonnaCecilia
2015-07-02 17:26
#21

#20 - Bara FYI: Det är inte lagligt att ha dem instängda på alltför liten yta utan ska vara en ordentlig valphage då, inte bara fyra kompostgaller eller liknande. Se mitt inlägg med länk #15

Fruktzallad
2015-07-02 20:30
#22

Ja precis! Skulle någon anmäla er skulle det klassas som djurplågeri!

Upp till toppen
Annons: