Annons:
Etikettvalpar
Läst 2462 ggr
SannaB
2015-04-10 12:28

Bichon som första hund?

Halloj! Har i några år fram och tillbaka velat ha en hund men möjligheten har inte funnits förrän nu när jag kan garantera att någon kan vara dagmatte ifall jag inte skulle ha möjlighet i framtiden (de lever ju länge!)

Har funderat fram och tillbaka på ras, var helt inne på papillon/phalène ett tag men sen kom det upp att de lätt blir odrägliga om de är understimulerade.

Jag går givetvis in med inställningen att jag vill träna med hunden, en hund är ju alltid en hund och inget gosedjur. Däremot har jag läst att bichonraserna ska vara lite lättare raser, har mest fastnat för bichon havanais. För de verkar också arbetsvilliga och lättlärda utan att de lätt blir understimulerade? För någon gång händer det ju att man blir sjuk o.s.v.

Jag tänkte framförallt träna upp en bra grundlydnad, och försöka få den ordentligt "väluppfostrad" men sen gärna fortsätta med mer lydnad/tricks och/eller eventuellt testa på nån sport som agility eller kanske freestyle.

Kan erbjuda ca 1-2 timmar motion på vardagar och mer på helger/ledig tid (även om de väl inte går så långt första tiden?). I övrigt ingen exakt uppmätt tid till mental träning men en del varje dag i alla fall och som sagt mer på helger.

Sen angående päls är det väl mycket att hålla efter? Kan ändå känna att det blir en del "kvalitetstid" eller vad man ska kalla det. Men hur ser det ut för er i vardagen, hur ofta/mycket sköter man den? Hur är det med klippning, finns det någon för-/nackdel med att klippa eller låta bli att klippa (kallt)? Kommer inte att ställa ut ändå.

Sen om jag börjat bestämma mig kommer jag läsa på mer både om hundar generellt och om valpar (har aldrig haft hund själv även om min mamma haft) och se så att jag verkligen klarar av det. Men nånstans måste man ju börja i letandet :) Slängde ihop lite tankar nu också, så har säkert glömt något viktigt men har ni tips är det väldigt välkommet!

Annons:
LinaK
2015-04-13 21:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hej! Vad roligt att du funderar på en havanais, det tycker jag du gör helt rätt i 😃

Rasen är som du skriver: arbetsvilliga och lättlärda utan att bli understimulerade av att inte behöva göra något speciellt under några dagar/veckor. Perfekt!

Tycker du verkar vara väldigt påläst och kunna erbjuda mycket aktivering för din hund, det är ju jätte bra.

Angående pälsen så är det ju fritt fram att göra som man vill med sin hund, och dom flesta uppfödarna har absolut inget emot att man klipper ner sin hund om man ändå inte ska ställa ut. Jag klipper ner min havanais några gånger om året då han inte ställs ut alls, där emellan borstar jag någon gång varje till varannan vecka och sedan badar någon gång i månaden.

Det är väldigt lättskött när dom är kortklippta 🙂 Men föredrar man dom långhåriga så vet jag flera som är aktiva med sina långhåriga havanaiser, det man får räkna med då är en hel del jobb. Borsta igenom ordentligt några gånger i veckan, bada varannan till var tredje vecka ungefär. Sen beror det mycket på vad man har för pälsvårdsprodukter men även på kvalitèn på pälsen. Vissa har jätte lättskött päls medans andra havanaiser har svårare päls. Sen får man tänka på att väta och smuts bildar tovor, så det är ju lite efterarbete efter man varit ute på en tur i skogen eller i regnet exempel.  Men håller man bara efter pälsen så brukar det inte vara några problem alls.

Skaffar du en havanais tror jag garanterat inte att du kommer att ångra dig, en så underbar ras!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Upp till toppen
Annons: