Annons:
Etikettraserna
Läst 1491 ggr
fridarebecka
3/28/15, 10:33 PM

Skillnaden på bichonraserna?

Vad finns det för stor skillnad på bicohnraserna? Eller vad har de olika raserna för olika rasspecifika egenskaper? Jag är sugen på att skaffa bichon, men isåfall en omplacering och då kommer vi mer leta efter rätt individ än rätt ras, men det är ändå spännande att få veta ännu mer om raserna.
Är någon mer aktiv och arbetsvillig än de andra? Är någon mer självständig? Skällig? Vaktig? Har någon mer jaktlust?

Berätta gärna lite om just era hundar också 🙂

Annons:
[SaCas]
3/29/15, 7:22 PM
#1

Här har du lite skillnader och likheter, om du inte redan läst den :) 

http://bichon.ifokus.se/articles/4df24fd6d4ebea3afc000237-skillnader-och-likheter-mellan-bichonraserna?articles-1

Jag har inte träffat så många andra bichon-raser, så har inte så bra uppfattning om någon skulle vara mer självständig eller liknande. Har en granne med en frisé och den skäller sönder på andra hundar, men den kan ju inte de heller hantera när hunden skäller. Så tror det är mer fel på dem som ägare som inte försöker träna med hunden än att det skulle bero på hundrasen. 

Jag har själv en havanaise-hane på snart 9 månader. Han är helt underbar och känner inte att jag kunde fått en bättre hund. Lär sig saker väldigt fort och är en riktig liten pajas ibland. Gör vad som helst för lite godis så det är kul att träna trix med honom. Han kör gärna igenom att trix han kan för att visa hur duktig han är och hoppas på att få godis. Dock lite "bomull i öronen" nu när han är tonåring och vissa dagar verkar han ha glömt det mesta haha :) Han anpassar sig väldigt lätt till nya miljöer och klarar av de flesta miljöer utom tunnelbana då han lätt blir stressad.

Han skäller väldigt sällan, kan moffa tillbaka om han hör andra hundar skälla. Är inte alls självständig, separationsångest vid ensamträning och utomhus vill han endast följa efter en (vilket är bra då han går bra löst med oss). Vaktar inte hemma (vi bor i lägenhet) men vaktar hemma hos min mamma som bor i hus.

Upp till toppen
Annons: