Annons:
Etikettövrigt
Läst 1369 ggr
Othillia och Ragnar
2015-01-25 17:03

rumsren

Hej

min hund Ragnar är en bichon havanaice och han är snart ett år och har inte rums ren än så jag undrar om ni har några förslag på hur man kan göra för att han inte ska kissa inne även om man går ut med han och i bland bajsar han inne med när han har gjort det. Men om ni har några förslag så ni väll skriva det . Tack 😃 PS hur länge tror du att det tar innan han är rumsren.🐶

Annons:
Fenix_Chicci
2015-01-25 23:20
#1

När han gör inne, tvätta stället ordentligt med såpa och ättika, det tar bort lukten. Gå ut så fort han visar tecken på att vara nödig och beröm jättemycket med gott godis när han gör ifrån sig ute. Om du märker att han är nödig, tar ut honom men har gör inget så ge dig inte utan försök att vara ute med honom tills han gjort ifrån sig. Gör han inne så ignorera bara. Har en snart 1-årig tik som inte är 100% ren men följer detta och det går framåt, hon gör sällan ifrån sig inne numera. 

Detta är min andra havanais, andra tiken det lång tid innan hon var rumsren, upplever att havanaisen tar längre tid på sig att bli rumsren.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Gunnel S.
2015-01-26 17:47
#2

Min Havanaistik är ett år och två månader och hon är inte 100 procent pålitlig än och det är jättejobbigt. När vi är borta kan hon plötsligt kissa på en matta även om hon är nyrastad. Mycket genant! Förmodligen är det en revirmarkering trots att tikar inte borde markera revir. Hemma händer det numera bara olyckor någon enstaka gång och då på natten. Det är lätt att misströsta. Blir hon aldrig rumsren?

tjoopa
2015-01-26 20:12
#3

Prova att gå ut ännu oftare och att vara ute lite längre eller låta han springa av sig ordentligt så kanske han blir nödig. Beröm massor och när ni är inne försök att alltid ha koll på honom så att han inte kan gå undan och göra något. Det kommer att bli bättre med tiden ju mer man har koll :) En av mina hundar som kom hit när han var 7 månader säger inte till om han är nödig, nu har jag äntligen lärt mig hans kroppsspråk och ibland kan han faktiskt säga att han vill ut.


Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: