Annons:
Etikettpälsvård
Läst 1915 ggr
marcusitl03
2015-01-16 13:02

Fel att duscha 1gång/vecka ?

Hej,

Upplever att valpen blir så skitig nu i dessa vintertider med slask och skit i gräset och på gatan. Vi torkar av honom med fiberhandduk efter varje promenad, men då vi är ute 15-20 gånger per dag ( 12 veckors valp ) så blir det ändå väldigt smutsigt.

Gällande fettbalansen i hans päls, kommer den ta mycket skada av ett bad i veckan ? Kan givetvis googla fram denna info, men hör gärna kommentarer också från folk med erfarenhet av rasen.

Mvh.

Annons:
[SaCas]
2015-01-16 17:27
#1

Jag duschar min havanais med schampo och balsam ordentligt varannan vecka. Utöver det så torkar jag honom efter promenad så som du gör, men de gånger det inte räcker så duschar jag av honom med bara vatten :) För det mesta räcker det, behövs det lite schampo så har jag det färdig-blandat i en sprayflaska och kan spraya på de ställen det behövs och inte på hela kroppen

Skulle han däremot bli riktigt skitig (som för någon vecka sedan då han bestämde sig för att rulla i kiss) då kör jag en hel-schamponering ändå :)

tjoopa
2015-01-19 00:41
#2

Det är ingen fara att bada valpen en gång i veckan om du känner att du behöver det :) Jag har 2 långhåriga killar som ställs ut och då "måste" jag nästan bada dem varje vecka för att pälsen ska se fin ut. Tänk på att använda ett bra hundshampoo som inte torkar ut hud/pälsen i onödan. Det är även bra att späda ut shampoot ochskölja extra noggrant så inget kan bli kvar och irritera huden :) Om du måste bada ofta är det viktigt att använda ett hundbalsam också så valpen inte torkar ut av aalla bad. Lycka till :)


Upp till toppen
Annons: