Annons:
Etikettvalpar
Läst 4255 ggr
JonnaCecilia
2014-11-25 18:19

Köpa valp 2015

Hejsan! 

Är ny här på Bichon.ifokus eftersom jag hittills inte haft någon sådan vovve,utan  de familjehundar jag växt upp med har varit storlekarna större. Mycket mycket större, upp till Newfoundland. 

Till våren ska dock jag och min sambo flytta tillbaks till min hemstad, bo i radhus med trädgård, och äntligen äntligen blir egen hund aktuellt! Vi var först inne på labrador då vi båda haft det som barn men eftersom jag (som är den som längtar ihjäl mig efter hund) är kroniskt sjuk och sambon inte är superintresserad så kom vi fram till att en mindre ras blir bättre i vår lilla familj. Vi har två marsvin, en Bichon Bolognese är inte så mycket större än dem egentligen! ;) Letade runt efter passande hundraser och hittade först Havanaise som ju verkar urmysiga men när jag sen läste om Bolognese föll jag pladask. Nu hoppas jag att allt faller på plats som det ska, att min sjukdom håller sig i schack, att uppfödaren får tillräckligt med tikvalpar så det räcker till mig med osv, så jag slipper vänta ett helt år till! 

Är det någon här som har Bolognese eller som också ska skaffa en Bichonvalp till våren? :) Vad gillar ni mest med Bichon? :)

Annons:
Vovisch nr2
2014-11-29 16:58
#1

Vad kul att du ska skaffa valp! Har själv en Bichon Frisé. Det jag gillar med bichoner är att de är så tillgivna, knasiga (på ett bra sätt) och att de har en "on och off knapp"!  Väldigt roliga (och sööta)  hundar!🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

JonnaCecilia
2014-11-30 15:05
#2

Hihi så mysigt det låter! :) Frisée och bolognese är ju de som är mest lika till utseendet, men bolognesen har inte lika fluffig päls, fast alldeles tillräckligt fluffig för mig ;)

[Sara-Kpop]
2014-12-04 18:23
#3

Hos mig bor två havanais hanar Alvin(foder hund) född 2012 7 nov och Eddie född 2013 28 dec och är min systers hund.

De jag gillar bäst med bichon havanais är att de är så otroligt anpassnings bara, glada och lättlärda hundar. Älskar typ allt och alla!

Önskar dig stort lycka till med din kommande valp ❤️Tyvärr har jag ingen erfarenhet av bolognese själv och på sjaten är vi flest havanias ägare som är aktiva. (Dock har jag varit borta på tok för länge och varit dålig på att skriva därav mitt sena svar) Har du kontaktat nån uppfödare?

JonnaCecilia
2014-12-04 21:38
#4

Hej! Tack för ditt svar! 

Märkte att det inte verkar vara så många aktiva här! :)  

Har kontaktat en uppfödare här i Göteborg, som även föer upp Havanais och står i kö hos henne! :) Vet dock inte vilket nr i kön och man vet ju aldrig hur många valpar det blir om några… Men det är egentligen ingen brådska,  klart jag helst vill ha valp NUNUNU ;) Men om jag får vänta tills 2016 så får väl det vara ödet kanske… iom min hälsa och flytt osv. Fast jag funderar på att kontakta en till uppfödare som backup… ;)

[Sara-Kpop]
2014-12-04 22:54
#5

Då antar jag att du ska ha en valp från Kennel Aquavit? Du får uppdatera oss om hur det går för dig sedan! Kul om vi får hit en bolognese ägare som kan dela med sig av text och bilder🙂

JonnaCecilia
2014-12-05 09:26
#6

Haha, jaa det är Carina på Aquavit jag pratat med! Kommer säkert översvämma med bilder, en sån liten fluffboll?! De är så små som vuxna, kan inte ens föreställa mig hur små de är som valpar? Kommer typ vara samma storlek eller tom mindre än mina marsvin?! De väger drygt ett kilo var… :P

Annons:
[Sara-Kpop]
2014-12-05 09:59
#7

Min ena havanias valp som vi hämtade som 9 veckors valp var jätteliten. Hade köpt ett halsband till honom men de passade inte så när vi åkte hem från uppfödaren fick vi stanna till på djurafären, den djuraffären hade tyvärr inte så stort utbud och något var jag ju tvungen att ha. Det fick då bli ett kanin sele - passade perfekt 😂

JonnaCecilia
2014-12-05 14:49
#8

Nämen lille plutt!! ♡

Fruktzallad
2014-12-07 16:19
#9

Har du kollat den här sidan och betat av alla uppfödare? 😂
http://www.bbhc.nu/kopavalp.htm
Då kan kan man ta kontakt med dem som verkar intressanta och många har ju olika hemsidor man kan kolla på. Kolla även Blocket och sök på dina raser för det dyker alltid upp valpar där mellan varven.  Jag har dock bara erfarenhet av Havanaise men älskar den rasen. Bäst är att de inte luktar hund, inte fäller och att mina allergiska familjemedlemmar tål vår tik, Bäst efter det är ju allt annat. Att hon är go, busig och kan vara ute i skogen eller på promenad hur länge som helst. Fick Bonnie bestämma skulle hon vara ute hela dagarna så det är tur att vi har trädgård så hon kan ligga ute och spana och lukta på allt som händer där.

Fruktzallad
2014-12-07 16:21
#10

Ps: Jag kommer bara hit när jag får ett mess om nya mess här på forumen. Mest är jag på en sida/grupp på fb som heter Bichon Havanais… (tre prickar på slutet, eller om det är två?) . Sök på fb och gå med där om du gillar fb.  Om inte annat för alla foton som postas varje dag.

Upp till toppen
Annons: