Annons:
Etikettraserna
Läst 2625 ggr
Fenix_Chicci
2014-08-09 04:48

Havanaisen - En vallhund?

Jag tycker det är jättekul att leta reda på historia om havanaisen och om vad den användes till förr. 

Idag hittade jag fakta om att man tror att havanaisen förr användes för att valla höns och ev. får på Kuba. Därför har många havanaiser vallningsinstinkter. 

Har ni hört detta och är det något ni märkt på era hundar?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
VildaVittra
2014-08-09 06:07
#1

En bekant har en havanais som följt med till mitt hönshus och hon visar noll intresse för dom även om de står precis framför hennes nos.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

linn8
2014-08-09 06:44
#2

Min vovve försöker jämt valla änder vid stranden.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

LinaK
2014-08-09 13:11
#3

Aldrig hört talas om och kan inte se något av det i Algot som är totalt ointresserad av andra djur 😛

Var har du läst detta? Vore intressant att läsa om det 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sara-Kpop]
2014-08-09 15:56
#4

Alvin har stort intresse för att jaga fåglar, katter och andra små djur dock så uppskattas inte detta av hans matte. Så han får endast jaga om jag låter honom göra det! 🤪

tjoopa
2014-08-09 22:32
#5

Nja, kan inte direkt påstå att jag märkt av något sådant "arv" i någon av mina ☺ Var har du hittat den informationen?


Fenix_Chicci
2014-08-12 00:46
#6

Hittade det först på en sida på fb, men sen googlade jag runt lite och hittade info om det på flera ställen. Som alltid med historia kan man ju inte veta säkert men hittade på lite olika forum om havanaiser som klarat vallprov (eller vad man nu heter, alltså att man släpper en helt ovan hund i en fårhage och ser om den vill valla) och finns någon video på yt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: