Annons:
Etikettpälsvård
Läst 16490 ggr
FeliciaS
7/22/14, 11:30 AM

Hur klippa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag är grön på det här med klippning och har några frågor. Jag tänkte klippa ner min vovves (Löwchen) päls till 2-3 cm runt om, dock inte på huvudet, öronen och svansen. Är det sax då som gäller eller finns det någon trimmer/tillbehör till trimmer som lämnar så pass mycket päls kvar? 

Bifogar en bild som visar hur jag tänkt mig :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
[Sara-Kpop]
7/22/14, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Du kan både handklippa och maskin klippa jag brukar klippa min ena havanis till 2-3 cm(på kropp och ben framförallt på huvud öron och svans är det mer längd) och de funkar utmärkt med en trimmer sparar mkt tid också. Bifogar en bild!

FeliciaS
7/22/14, 4:35 PM
#2

#1 Okej, tack! Fint! Är hon/han nyklippt på bilden? Har du klippt med maskin eller sax?

Använder man sig av avståndsplattor till klippmaskinen om man ska lämna såpass mycket päls kvar?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Sara-Kpop]
7/22/14, 7:25 PM
#3

Dessa kort är tagna cirka 2 veckor efter klippning men är inte sådan stor skillnad från när han precis hade klippts sig. Jag klipper honom med en trimmer alltså maskin många tycker det är finare med handklappning vilket jag håller med delvis om.

Men när man ändå bara ska ha så kort kvar så går det bra med maskin men om det skulle bli ett hack nån stans eller lite ojämnt brukar jag ta en sax och fixa till det med. Ex huvudet är handklippt. När du köper en trimmer så får du oftast med olika blad och på bladen står det hur mkt längd de lämnas kvar. Men om man är osäker på att klippa själv första gången kan man ju alltid be om hjälp av nån duktig kompis eller släkting eller lämna in hos hundfrisör och förklara hur man vill ha det.

MickiEk
7/23/14, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag klipper min med sax, va ganska svårt och blev lite hackigt i början men man lär sig! Nu blir det både bättre och går fortare! Jag har lite längre päls på huvudet och benen, svansen har jag inte klippt något på alls :) bifogat oxå en bild! Första gången som jag klippte min så hjälpte en kompis mig som har lite erfarenhet så det är ju ett bra tips som #3 säger! Det går säkert fortare med trimmer men jag tycker ändå att det går bra med sax! Det kan vara bra oxå att låna en trimmer av någon och prova innan du köper en egen då dom kan vara ganska dyra och du kanske inte vet hur hunden reagerar på det! Dante har bara blivit klippt med maskin på tassarna hos veterinären och han skriver så högt så hela Djursjukhuset kom springande för att se vad som hände. Så jag fortsätter mes min sax ;) lycka till med din vovve!

FeliciaS
7/25/14, 5:36 PM
#5

#4 Fin han är :) Vad använder du för typ av sax? Effileringssax?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
7/29/14, 11:25 AM
#6

Någon som vet vad för sax som är lämpligast?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
LinaK
8/2/14, 5:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag använder mig av en vanlig "frisörsax" alltså inget avancerat, jag köpte en effileringssax men det var ingen höjdare då det bara tunnar ut pälsen. Men finns ju säkert bättre saxar än den jag köpte.

Jag klipper med sax när jag klipper ner min havanais, tycker det är lättare att få det i den längden man vill ha 🙂

Lägger upp en bild när han är relativt nyklippt i vintras (det röda vid hans ben är en missfärgning han fick efter fukteksemet han hade, om någon undrar)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MickiEk
8/2/14, 9:40 PM
#8

#5 Tack! :) Jag använder en vanlig rak sax som jag köpte på djuravdelningen på Ullared! Så ingen toppsax direkt men den funkar! Finns ju saxar i alla olika prisklasser och jag kommer väl uppdatera mig så småningom när denna saxen blir för slö, men den funkar fint trots det ringa priset! Jag har en effileringssax oxå, även den från Ullared, som jag använder på topparna på öronen för att få det att inte se så klippt ut. Jag vill inte ha en rak kant så då tunnar jag ut topparna lite så ser det mer naturligt ut tycker jag :)

VT4ever
11/6/14, 8:01 PM
#9

#4 gud så söt Dante är 😍

giowanna
1/11/15, 6:50 PM
#10

Jag har testat både sax och trimmer på min lilla råtta (Löwchen). Hon är just nu ganska luddig, men jag vill inte heltrimma henne, för det är så kallt o blåsigt ute! Men mina distans-kammar till min Andis-maskin funkar inte riktigt… Även om jag kammar genom henne ordentligt innan, tar den liksom inte pälsen, den viker sig åt sidan, och det ser ut som hon åkt in i en gräsklippare när vi är klara…
Funderar på att prova med trimmer utan distans och en stålkam, som man kan hålla pälsen med, så det inte blir helkort? Vad tror ni om det??
Här är hon heltrimmad:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152422809096773&set=pb.696736772.-2207520000.1420998399.&type=3&theater

Här är hon rasklippt när hon kom till mig 1,5 år:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151751014471773&set=a.10151183998391773.427906.696736772&type=1&theater

Här är det lagom tycker jag! Heltrimmat sedan utväxt:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152213265936773&set=pb.696736772.-2207520000.1420998579.&type=3&theater

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: