Annons:
Etikettvalpar
Läst 1242 ggr
lilla jag
4/8/14, 1:02 PM

Vi vill ha valpar

Hej!

Nu har våran familj bestämt sig att till Bellas nästa löp som är om ungefär 5 månader hitta en hane till henne SkrattarMen frågan är bara, hur? Hur hittar man en havanais hane bara så där? Vad behöver man tänka på? finns det någon bra sida där jag värkligen kan läsa på? Glad

Drömen är ju att hitta en stor fin schoklad brun hanne som skulle passa bra med Bella Hund

// Olivia>The dogs!

 

Min blogg Länk

Annons:
[Sniff]
4/10/14, 12:32 PM
#1

Prata med uppfödare 🙂 De kan svara på vilka tester vovvarna måste gå igenom och kan hjälpa till att hitta en passande hane. 

Vad är syftet med kullen? 🙂

tjoopa
4/10/14, 1:59 PM
#2

Har ni gjort alla hälsotester på Bella? Kollat hjärta, patella och ögonlyst henne? Har hon något bra att tillföra rasen både mentalt och fysiskt? T ex ser hon rastypisk ut och är hon social, trevligt temperament osv. Vad vill ni ha ut av kullen och tror du/ni att kullen kan tillföra rasen något? När ni har ställt alla frågor kring tiken och aveln kan ni börja fundera på hane. Ska hanen komplettera hennes brister eller ska man välja en hane som är av samma typ? Även hanen ska vara hälsotestad utan anmärkning och ska tillföra rasen något. Det kan vara bra att undersöka vad som finns i både tiken och hanens släkt, vissa sjukdomar kan ärvas även om inte just den hunden som används i aveln visar något. Att ta kontakt med en uppfödare och ha han/hon som mentor att fråga om råd kan vara både bra och nyttigt. Det är inte alltid man kan se med objektiva ögon på sin egen hund. Även om man vill ha valpar efter sin älskade fina hane/tik är det inte alltid som han/hon passar som avelsdjur.


[Sniff]
4/10/14, 8:41 PM
#3

Bra skrivet tjoopa!

Det är viktigt att tänka över om det faktiskt är värt att ta en kull. Förutom alla risker som finns med dräktighet och förlossning så tycker jag att man får tänka på att det redan finns hundar som behöver hem. Inte i lika många som det finns katter (jag är starkt emot folk som låter sina katter få ungar "bara för att", eftersom kattöverskottet är gigantiskt), men kollar det är bara att ta en titt på blocket för att se att det finns många vovvar som behöver ett hem. Det kostar även en hel del att ta en kull och det är många grejer man behöver ha koll på som uppfödare. 

Hundvalpar är supersöta, men jag själv skulle aldrig kunna ta en kull.

Upp till toppen
Annons: