Annons:
Etiketthundprylar
Läst 4770 ggr
Fruktzallad
4/7/14, 7:33 PM

Prylar till sin hund?

I slutet av mars föddes Havanaisvalparna vi väntat på sen innan jul och trots att de var tingade redan i magen så blev det ett återbud till oss. En svart och vit tikvalp. Nu är kullen en vecka gammal och det känns som en evighet till slutet av maj då vi får hämta hem henne.
Nu undrar jag vad vi ska tänka på innan det är dags. Vad vi ska köpa osv. 

Vad har ni för bra hundschampo och balsam som är snällt mot huden?
Vad behöver man för borstar?
Koppel eller sele?
Vilken sorts sax? 
Bra hundskålar?  Ska de ha gummi i botten eller kan ta vad som helst som man har hemma?
Klotång?
Var köper man tandborste till hund?
Hur ska de åka i bilen när de blir lite större?
Vilken hundförsäkring är bäst för en Havanais?
Finns det något annat superbra som ni kommit på under resans gång som är smart när man har en Havanais?

Kan ni tipsa om en bra hundshop på nätet om man vill inhandla vettiga saker innan vi hämtar hem valpen?

Jag är som sagt van vid pudel men det var rätt många år sen och när vi hade dem hemma så bodde vi så bra till att vi knappt använde varken koppel eller hundburar i bilen. Det var andra tider då! På sin höjd hade vi transbortgaller i volvokombin så hunden inte skulle hoppa fram från bagageutrymmet. Nu finns det väl säkerhetsbälte för hund? :-)

Åh vad jag väntar. Det är 48 dagar kvar nu.
:-)

Annons:
Fenix_Chicci
4/8/14, 8:16 AM
#1

Grattis till valpen :) jag tyckte också det var en evighet till vi skulle hämta valpen men så bara susade tiden iväg och nu är det mindre än två veckor dit. Kan svara på några av frågorna. Jag använder Espree schampoo och balsam, innehåller naturliga ingredienser. Har en vanligt H-sele och en sele som heter Trixie Husky till vuxna hunden har har köpt samma till valpen då jag tycker de är så bra. Använder inte halsband alls. Du kan använda en vanlig barntandborste. I bilen har vi Allsafe bilsele som är krocktestad. Vet inte vilken försäkring som är bäst för just havanais men vi har folksam och är nöjda.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LinaK
4/10/14, 7:34 PM
#2

**Vad har ni för bra hundschampo och balsam som är snällt mot huden?
**Jag använder mig av Espree´s produkter, men hör med uppfödaren vad denne rekommenderar.
**
Vad behöver man för borstar?
**Jag har kammar som är olika glesa och olika storlekar (har tillexempel en mindre kam som jag använder i ansiktet), jag tycker det är svårt att komma åt pälsen längst in med en borste plus att många borstar/kardor sliter upp pälsen.
**
Koppel eller sele?
**Halsband eller sele antar jag, och jag har haft halsband på valpar och ett halvstryp då som INTE stryper åt. Detta för att snabbt kunna komma ut (bodde i lägenhet när vi hade våra som valpar, och var tvungen att ha detta) då valpen behövde kissa. Men nu använder jag både och, men mest sele då jag tycker det är mer skonsamt mot hunden.
**
Vilken sorts sax?
**Det finns olika saxar att köpa på djuraffären, jag hade en mindre trubbig sax som jag ansade mellan tassar och i ansikte som valp.
**
Bra hundskålar?  Ska de ha gummi i botten eller kan ta vad som helst som man har hemma?
**Då en havanaisvalp är så pass liten skulle jag ha en skål med låga kanter, jag tycker att keramik eller rostfria skålar är de som är bäst då de är lätta att hålla rena.
**
Klotång?
**Viktigt att köpa en klotång, börja med att klippa valpens klor tidigt och klipp lite och ofta. Detta kommer du ha nytta av i framtiden. Massa god belöning samtidigt som man klipper.
**
Var köper man tandborste till hund?
**Som ovanstående skrev så är barntandborste perfekt! Lagom storlek.
**
Hur ska de åka i bilen när de blir lite större?
**För oss är hundarna våra barn och därför ska de sitta lika säkert som människobarn. Krocktestad bilsele (allsafe) eller en krocktestad bur som är fastsatt i bilens bagageutrymme. Vi har en Artfex dubbelbur i våran kombibil och jag kunde inte vara nöjd. Den kostade mig mycket pengar men jag är nöjd med den investeringen.
**
Vilken hundförsäkring är bäst för en Havanais?
**Jätte svårt att svara på, det är vad man själv föredrar. Jag hade Sveland i början då de hade en bra valpförsäkring. Men rasen är en utav de billigaste raserna att försäkra så jag tror inte det skiljer sig jätte mycket.
**
Finns det något annat superbra som ni kommit på under resans gång som är smart när man har en Havanais?
**Ska du ha din hund långhårig så rekommenderar jag att du verkligen ligger i med att vänja valpen vid pälsvård, för det kommer krävas en hel del. Samma sak med regelbundna bad, håll i att bada regelbundet så håller sig pälsen fin och tovfri.

Ett första hjälpen kit är superbra att ha hemma, utifall det skulle ske en olycka.

Kompostgaller är superbra att ha hemma och dela av rum med, det underlättar rumsrenhetsträningen.

Lycka till med din valp och bara fråga om du undrar något mer 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fruktzallad
4/22/14, 2:18 AM
#3

Tack för alla tips! ❤️
Kan man köpa en allSafe sele som passar både en 8 veckors valp, och en vuxen tik? Det känns läskigt att slänga in en liten valp i en hundbur i bagaget.
Schampot som ni föreslår, finns det i vanliga zoo-butiker eller beställer man det på nätet?

tjoopa
4/22/14, 9:00 AM
#4

Vad har ni för bra hundschampo och balsam som är snällt mot huden?

Jag använder oftast Bio-groom, naturligt och snällt för hund, hud och miljö 🙂 Det kan man köpa i vissa djuraffärer men det går även att beställa på internet.

Vad behöver man för borstar?

En pudelkam är super att ha för att kamma ut eventuella tovor, den sliter dessutom inte onödigt mycket på pälsen. En liten ansiktskam och en metallkam med både grövre och smalare pinnar är bra att ha hemma (man kan gärna använda den smalare metallkammen på benhåren efter dusch, där tovar det gärna ihop sig). Jag använder antingen en pinnborste från Madan (jättebra resultat och billig) eller en borste med mixborst från Yento (nylon/svinborst, även den en rätt billig och bra "nybörjarborste") när jag fönar.

Koppel eller sele?

Jag använder oftast halvstryp från Hurtta tillsammans med ett vanligt tunt läderkoppel. Det går fort att ta av och på och sitter bra utan att skava allt för mycket på pälsen.

Någon enstaka gång har jag en Hurtta y-sele men den tovar pälsen så jag undviker att använda den för ofta.

Vilken sorts sax? 

Jag använder en trubbig lite mindre sax som jag köpt från Djurmagazinet. Funkar bra till tassar och annat småfix :)

Bra hundskålar?  Ska de ha gummi i botten eller kan ta vad som helst som man har hemma?

Vi använder rostfritt då det känns mest hygieniskt :) Det går att köra i diskmaskin och blir inte så lätt skråmor på det. Det är ett plus om det är gummitassar eller liknande undertill då det annars kan bli landhockey  vid matdags haha ;))

Klotång?

Billig från Dogman, ska dock investera i en lite bättre som exempelvis Millers.

Var köper man tandborste till hund?

På vanlig affär, en barntandborste fungerar utmärkt :)

Hur ska de åka i bilen när de blir lite större?

Våran åker i bilbur i bagaget. Vi har även en bilsele ifall vi åker i någon annans bil och inte kan ta med hans bur.

Vilken hundförsäkring är bäst för en Havanais?

Det beror på, vilket bolag har uppfödaren? I vissa fall kan det vara bra att behålla samma bolag som valpen först blev försäkrad i, det kan ibland bli besvärligt att få ut på försäkringen om man bytt bolag. Våran uppfödare hade Agria och vi tog helt enkelt över försäkringen när vi hämtade valpen. Prismässigt tror jag inte att det skiljer jättemycket mellan olika bolag då havanaisen är en "billig" ras att försäkra (den räknas som en lågrisk-ras då den oftast är hälsosam).

Finns det något annat superbra som ni kommit på under resans gång som är smart när man har en Havanais?

Börja träna ensamhet i tid! Eftersom det är en väldigt sällskaplig ras vill dem ogärna bli lämnad utanför. Våran hane som i sommar fyller 2 år kan ännu inte vara hemma själv. Hade vi varit mer ihärdiga när han var liten hade det kanske blivit lättare nu men man lär av sina misstag ;) Så jag säger - börja i tid!

En annan sak är att inte slarva med pälsvården när hunden är ung. Även om man klipper ner hunden så är pälsvård en stor och viktig del när man äger en pälsras. Så det lönar sig att hålla efter pälsen och lära hunden att ta det lugnt och finna sig i kamning/klippning/dusch/fön. Och om du vill ha din hund långhårig är det ännu viktigare att lära hunden att slappna av då man kan bli sittande vid trimbordet ett tag ;) Att föna hunden torr efter varje dusch är bra för att pälsen inte ska få en chans att tova (dessutom i stort sett absolut nödvändigt när pälsen är lång).

Hoppas jag inte tröttade ut den som läser fullständigt :x Det blev rätt långt ;))


Fruktzallad
4/22/14, 12:13 PM
#5

Tröttar ut? Nä, det är guld värt att få långa och utförliga svar 👍
Jag såg en liten karda i affären igår. Är det fel för kort till halvlång päls med en sån borste? Vi har inte bestämt om vi ska försöka spara pälsen eller om vi klipper ner lite grann. Det får ge sig under resans gång så att säga. 

Om man inte har trimbord, hur klipper/borstar man då sin hund på bästa sätt?

LinaK
4/22/14, 1:05 PM
#6

#3 Tror tyvärr att en allSafe i storlek Small är för liten för en 8-10 veckors valp. Vi hade bilbur i början till våran valp, hade en sådan tygbur (tyvärr inte så säkert vid en krock, men detta var för att vänja honom vid bur) Buren tog vi in när vi hade åkt bil och där låg han ibland med egen vilja, hade då burdörren öppen och han kunde gå in och ut som han ville. Detta gjorde att han gillade att sova i buren när han åkte bil 🙂

Espree brukar man kunna köpa i dom flesta djuraffärerna som har schampo utbud till hundar, det är ett rätt vanligt märke.

#5 Angående karda så beror det på hur det ser ut på spetsen på "piggarna" ibland finns det en liten plutt på spetsen, dessa kardor kan man använda (jag gör det inte då jag inte tycker man kommer åt ordentligt med karda) då det inte sliter lika mycket. Men enbart stålpiggar sliter jätte mycket på en havanaispäls, så det är inte att rekommendera. Köp dig några bra kammar i olika storlekar, pudelkammar är suveräna. Jag använder mig dock mest av en kam som heter mirakelkammen, den är tvåsidig och tätare kam på ena sidan och glesare på andra sidan.

När jag håller på med pälsvård använder jag mig utav vårat köksbord, tycker det går lika bra som ett trimbord. En fördel med trimbord är att man kan ha det varsomhelst hemma om man inte vill hålla på med pälsvård i köket. Jag har alltid en handduk eller lakan under som skydd och sen gör jag rent köksbordet noga och dammsuger efteråt utifall hår har lossat (eller när jag har klippt honom)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
tjoopa
4/22/14, 1:46 PM
#7

#5 Bra ;) Jag använder aldrig karda till min då jag upplever att det sliter på pälsen och att det inte tar på djupet. Pudelkam och en borste är bättre :) Du kan använda vilket bord/yta som helst som är i rätt höjd när du gör pälsvård :) Det är mest för din egen skull det kan vara skönt att ha ett trimbord.


Upp till toppen
Annons: