Annons:
Etikettpälsvård
Läst 4322 ggr
linn8
2014-02-11 12:44

Blir galen på denna päls!

Hej, Willjam borstars flera gånger om dagen men pälsen tovar ändå ihop sig hela tiden. Han badar 1 gång i veckan med hund schampo och balsam, sen fönars och borstas han. Gör vi fel någonstans? Finns det någon produkt som kan vara till hjälp? Vill verkligen inte behöva klippa ner honom igen…

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Annons:
[[Boris Sager]]
2014-02-11 15:42
#1

Vilken ras är William? Har du använt flera schampoo, även med olja i?

Att bada för ofta kan torka ut pälsen och den blir tovig, ssk vintertid, då vi har torrare i våra lägenheter/hus.

Använder du konditioner eller balsam. Finns också utangel balsam för extra tovig päls. Kamma underifrån red ut tovorna försiktigt med fingrarna.

Jag badar mina hundar ca var 14:e dag, mer sällan på vintern.

Använd bra kammar och bostar t.ex Resco eller spratts kammar och borstar med svinborst. ( Som jag tycker är bäst).

Jag har Malteser och Yorkshireterrier, som ej är klippta. 

Föna direkt efter bad och kamma under tiden.

linn8
2014-02-11 15:46
#2

#1 Ooops hehe han är en havanies (stavning) Det är vanlig hund balsam vad jag vet?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[[Boris Sager]]
2014-02-11 16:35
#3

Det finns massor av Schampoos och balsam, oftast måste man prova sig fram och se vilket som passar. De billigaste är inte alltid de bästa, inte heller de dyraste.😛

[Sara-Kpop]
2014-02-11 16:41
#4

kammar du ur all ull han har? Om du inte kammar bort all ull kommer pälsen att fortsätta att tova sig det är ullen som utvecklas till tovor. 

Hur gammal är hunden?

linn8
2014-02-11 16:51
#5

#4 alltså menar du det mjuka pälsen som lossnar? I så fall nej, det går inte då han alltid smiter och morrar när han ser kammen. På kenneln blev han lite hårdhänt behandlad vid kammning. Han är 3 i sommar:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

LinaK
2014-02-11 17:03
#6

Tycker det låter konstigt att pälsen tovar sig när ni borstar honom flera gånger om dagen, använder ni borste? Många borstar sliter på pälsen, jag använder en glestandad kam på kroppen och en som är mer tät för ansikte och ben 🙂Lättare att med en kam komma ändå ner till pälsroten och få pälsen helt genomkammad.

Säker på att ni sköljer ur allt schampo och balsam ordentligt ur pälsen? Det kan också göra att pälsen tovar sig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
linn8
2014-02-11 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 ja det gör vi:) och vi använder en kam:

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[[Boris Sager]]
2014-02-11 18:12
#8

Kamma med lite vatten på kammen och se till att du kammar underifrån. tt han inte vill är inget skäl, han måste vänja sig. Du ska inte behöva vara hårdhänt, men noggrann och ta det när han är lugn och vänj sakta att det inte är farligt.

Jag tycker det är lättare att kamma med en kam som har handtag. Flera olika grovhets grader kan behövas + ansiktskam.

tjoopa
2014-02-11 18:21
#9

Det är bra att kamma ut all lös päls ofta men samtidigt kan frekvent borstande/kammande slita på pälsen och göra att den tovar mer. Så det är lite antingen eller där 😛

Har ni testat att använda inpackning när ni duschar honom? Låt isåfall det sitta i minst 10 minuter gärna ännu längre. Använd ett shampoo och balsam som är skonsamt och som återfuktar.

Personligen gillar jag "Bio-groom anti-itch shampoo" och "Bio-groom silk creme rinse" då dessa produkter är skonsamma och återfuktar bra. Men man måste såklart prova sig fram till vad som passar en själv 🙂 Jag späder alltid ut shampoot minst 1:10, man behöver sällan koncentrerat shampoo (om inte hunden rullat sig i något riktigt smutsigt) det är bättre att shamponera i flera omgångar om det behövs än att köra koncentrerat en gång.

Inpackningen bör appliceras på handdukstorkad päls och kan gärna sitta kvar ca 10-20 minuter (om inte hunden har känslig hud). Sedan är det jätteviktigt att verkligen få ut all inpackning ut pälsen så att resterna inte drar åt sig smuts som gör att pälsen tovar lättare. Om du inte ska använda inpackning så låt gärna balsamet sitta ett tag. Balsam kan man antingen späda ut med vatten eller använda koncentrerat beroende på pälsens kondition. Jag brukar ändå späda ut balsamet litegrann så att det är lättare att fördela i hela pälsen. Späder nog ca 1:5 eller 1:4. Även balsam ska sköljas ut noga.

När du fönar honom och kammar/borstar samtidigt är det jätteviktigt att använda något som skyddar pälsen, balsamspray, minkolja eller annat. Man ska aldrig ALDRIG kamma/borsta en helt torr päls, det sliter massor på pälsen!

För att ge pälsen en boost "inifrån" kan du ge en äggula ibland på maten, laxolja och så finns det även b-vitamin tillskott. Standart har ett tillskott som heter Päls B-vita som för oss har fungaret super 🙂

Nu blev det här svaret lite långt men jag hoppas du orkat läsa ändå 😛 Är det något du undrar så är det bara att fråga!


runstenen
2015-06-25 15:57
#10

Linn8. Vilken kennel var det som han blev hårdhänt behandlad?

Tycker det är dåligt av uppfödarna att göra så, så att dem skall bli rädda för pälsvård senare

[[Boris Sager]]
2015-06-25 16:04
#11

Hoppas problemen lost sig nu!

Upp till toppen
Annons: