Annons:
Etiketthundprylar
Läst 6617 ggr
Pluttismamma
2013-08-08 20:22

Halsband eller sele?

Hej hej! Vi skall snart få hem vår lille kille :) Är det bäst med sele eller halsband till en liten valp? Är någon modell bättre än de andra? :) Förväntansfull

Annons:
[Sara-Kpop]
2013-08-08 23:35
#1

För mig är det bara smak sak vad man tkr bäst om!  Jag har alltid tyckt bäst om halsband lättare och smidigare att ta av/på. 

Men vilket som är bäst? Nej det finns inget som är bättre än de andra enligt mig utan bara smak sak. 🙂 Vet att vissa föredrar mer sele ifall valpen/hunden drar mkt så de kan få nackskador men jag tkr om du lär valpen att gå fint i koppel så är det inget som säger att halsband är sämre än sele.

Visa gärna bild på godingen!

LucyLove
2013-08-09 14:40
#2

Halsband är som sagt smidigare, medan sele är skonsammare för nacken ifall hunden lätt drar i och med att den är placerad runt bogen. 🙂 Jag har upplevt att min hund går finare i sele och är mer uppmärksam på mig som förare.

Jag använder mig vardagligt av halsband till dagliga promenader, men sele vid längre promenaderna.

Grattis till lillpojken! Lägg gärna ut en bild? 😃

[Sniff]
2013-08-09 22:25
#3

Jag tycker alltid att sele är bäst. Mycket skonsammare mot vovvens känsliga hals och nacke. Känns så taskigt att sätta ett snöre runt halsen, och jag vill inte riskera att skada hunden.

tjoopa
2013-08-10 17:03
#4

Precis som andra har svarat så kan en sele vara bra att ha ifall hunden drar eller springer runt så att hunden inte skadar hals/nacke :) Vi använder både och, men vi har alltid sele om hunden ska gå i långlina - viktigt för att det inte ska bli ett tvärstop med nackskador som följd :S När Elvis var liten använde vi ofta sele också, innan han riktigt förstått att kopplet har en maxlängd ;)


Pluttismamma
2013-08-11 16:06
#5

Tack så mycket för alla svar!! Vilken storlek på sele bör man ha till en liten valp? Så mycket att förbereda nu!:)

tjoopa
2013-08-11 16:56
#6

#5 Enklaste sättet att få rätt storlek är att prova på en djuraffär, sedan kan man kolla på internet var den finns billigast att beställa 👍 Man kan även mäta själv hemma men är man lite osäker på hur man mäter så kan det vara bra med hjälpen man får i butik.

Vi hade en Puppia-sele i XS när Elvis var liten, dem växer ur dem jättefort tyvärr 😕 Så det gör inget om första valp-selen är begagnad eller om man hittar en som är ställbar 🙂


Annons:
[Sara-Kpop]
2013-08-11 18:50
#7

Kanin sele vet jag passade på våran valp när vi hämtade hahah😂

FlutterShy
2013-08-18 21:23
#8

Sele(!), vet att när en av våra valpköpare hade halsband till valpen när de skulle åka hem och på en rastning så drog han av sig halsbandet hur lätt som helst bara han ville och sprang iväg från dem och vi hittade inte honom på flera dagar..
Hädan efter har vi rekommenderat våra valpköpare att ha sele istället, så säger samma sak till dig. 
Köp en kanin/valp-sele(H-sele eller Bog-sele) som man kan skifta i storlek ganska mycket och sedan om ni vill hitta något bättre så gå till en djuraffär och testa olika selar och se vad som passar bäst. :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

LinaK
2013-08-18 22:21
#9

Vi hade ett halsband i början då det var smidigare att ta på och av när man skulle göra valpen rumsren. Men jag föredrar sele nu och tycker det är så mycket skonsammare för nacke och hals på hunden. Men det kan vara bra att vänja hunden vid både sele och halsband utifall man någongång måste ha något utav de.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Heartsick
2013-08-19 07:06
#10

Sele är skonsammare för hunden, varför jag tycker att man bör använda sig av det. Varför utsätta hunden för obehag. Om man däremot bara skall ut på en snabb kissrunda kan man ta halsband, för enkelhetens skull.

runstenen
2015-09-11 19:34
#11

Tjoopa!  Var köpte ni er Puppia-sele till valpen?  Finns det någon affär

i Sverige som säljer det?

Mvh  Maggan

Upp till toppen
Annons: