Annons:
Etikettövrigt
Läst 4608 ggr
isabellam97
7/29/13, 11:16 AM

Coton de tulear, första hund, tips?

Hej! Jag och min familj har pratat länge om att skaffa hund, och nu har vi äntligen bestämt oss för att skaffa en! Den kommer bli min egen men mina föräldrar kommer hjälpa till.

Den ras jag lutar mest åt just nu är Coton de tulear, så jag skulle gärna vilja ha alla möjliga tips om den rasen och höra om era erfarenheter! Har även funderat lite på Malteser, Bichon frise och Havanais men som sagt tror jag det blir en Cotte. Men om ni har erfarenhet av någon av dom andra raserna så skriv gärna om det också. 

Jag vill ha en hund som älskar att mysa, men också att vara ute på promenader och busa, leka osv och som gillar att hänga med mig på saker. Vilken av raserna jag nämnt tror ni passar bäst in på det?

Vill gärna ha allmänna råd om vad man ska tänka på när man skaffar en valp första gången! :) Tack på förhand!

Annons:
isabellam97
7/29/13, 11:17 AM
#1

Om ni har någon av dessa raser så infoga gärna en bild på dom! :)

cocosbollen
7/29/13, 12:08 PM
#2

har en havanais hona super snäll!❤️

den bästa är nog coton då den är så lite avlad på

LinaK
7/30/13, 10:35 AM
#3

Tror en cotte skulle passa dig, men du får vara beredd på att du får en livlig hund. De är den utav bichon-raserna som är mest livlig skulle jag vilja påstå. De passar utmärkt för agility/lydnad/rallylydnad osv, men det gör i och för sig frisé och havanais också. Men cotten är en riktigt rolig hund med mycket energi.

Jag var helt inställd på en coton från början, satt och väntade på en kull som skulle födas och min uppfödare hade då samtidigt havanaisvalpar. Jag fick reda på att cotten kan ha lite mer vaktbenägenhet vilket gör att den kan ha lite lättare för skall, pälsen är vit vilket gör att ALL smuts syns och man måste ständigt sköta pälsen för att hålla den fräsch och fin. Så därför fick det bli en havanais och det har jag aldrig ångrat.

Men jag skulle absolut kunna tänka mig en cotte.

Annars så tror jag även frisé och havanais skulle passa dig också.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

isabellam97
7/30/13, 6:15 PM
#4

Tack för svaren! 

#3 Jätte bra att du tar upp både för-och nackdelar med rasen! Skulle man kunna få se en bild på din havanais? Skulle även bli glad om du kunde tala om ca hur stor en havanais hund blir? Större/mindre än cotten? :)

tjoopa
7/30/13, 10:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 En havanais får vara 23-27 cm i mankhöjd och brukar väga mellan 5-8kg 🙂 Vi skaffade våran första hund förra hösten, Elvis är en havanais. Har ingen erfarenhet av coton men jag kan verkligen rekommendera havanais då den är väldigt mångsidig, lättlärd och anpassningsbar 😃

Vi skaffade en mörk hund och det är verkligen skönt ibland då han verkar ha en förkärlek för att smutsa och skräpa ner sig 🤪

Här får du en bild på Elvis.


LinaK
7/31/13, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Du har fått bra svar av Malin här ovan angående storlek på havanaisen, cotten är i ungefär samma storlek. De har lite nättare benstomme (oftast) och väger oftast lite mindre än havanaisen 🙂Fast det varierar såklart beroende på individ.

Här kommer en bild på min Algot 🙂

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
isabellam97
7/31/13, 7:25 PM
#7

#5 och #6 tack så mycket för era svar, och gud så söta era hundar är! Blir mer och mer sugen på en havanais faktiskt!

runstenen
3/18/15, 3:49 PM
#8

Hej!  Har ni någon gång rakat nosen på er Bishon Havanese?

tjoopa
3/18/15, 8:12 PM
#9

#8 Nej jag har aldrig rakat varken nos eller kropp på mina :) En anledning är att jag ställer ut och den andra är att jag tycker havanais tappar lite av sina karaktärsdrag  är man rakar nosen. Så jag har ingen erfarenhet :)


Heart
3/19/15, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hur gick det? Vad blev det för ras?

Här skall vi i vår få vår andra "cotte".  Vår cotte som är 2 och ett halvt år är, så social, otroligt lugn, älskar promenader, glad och helt enkelt underbar. Tänkte att en kompis skulle göra honom lite livligare. Vi får se hur det blir.

Upp till toppen
Annons: